Ραψωδία ε στίχοι 1 – 165
Το δεύτερο συμβούλιο των θεών στον Όλυμπο
1. Λόγος της Αθηνάς:
Α. υπάρχει αδικία γιατί μόνος ο Οδυσσέας δεν επέστρεψε, βασιλικό ραβδί (πολιτιστικό στοιχείο)
Β. ο Οδυσσέας βρίσκεται στην Καλυψώ χωρίς τη θέλησή του
Γ. ο Τηλέμαχος ταξιδεύει και κινδυνεύει η ζωή του
2. Λόγος του Δία:
Α. προσφώνηση: τυπική έκφραση, ο Οδυσσέας θα γυρίσει να εκδικηθεί (προοικονομία)
Β. Ο Τηλέμαχος θα λάβει βοήθεια και θα σωθεί (προοικονομία)
3. Δεύτερος λόγος του Δία (προς Ερμή)
Α. προσφώνηση, διαταγή
Β. ο νόστος του Οδυσσέα, μόνος χωρίς βοήθεια
Γ. πως = με σχεδία, φριχτά βασανισμένος, 20 μέρες, με ενδιάμεσο σταθμό την Σχερία
Όλες οι λεπτομέρειες του νόστου προοικονομούν τις επόμενες ραψωδίες
4. η ετοιμασία του Ερμή:
Α. τα μαγικά σανδάλια, κοινό σημείο με την ετοιμασία της Αθηνάς στη ραψωδία α
Β. το κηρύκειο ραβδί, παραμυθικό στοιχείο
Γ. Πιερία: ο Όλυμπος και η αρχαία Πιερία, η θρησκευτική ενότητα των αρχαίων Ελλήνων παρά την πολιτική διάσπαση
5. η περιγραφή του νησιού (Ωγυγία)
Η πορεία της περιγραφής (έσω προς τα έξω)
Στη σπηλιά η Καλυψώ στη φωτιά(το καμένο ξύλο μοσχομυρίζει)=> η Καλυψώ τραγουδά υφαίνοντας (ήχος) ο αργαλειός ήταν ασχολία των γυναικών ευγενικής καταγωγής
Γύρω από τη σπηλιά δάσος με πλήθος πουλιά
Μπροστά στη σπηλιά κληματαριά => τέσσερις κρήνες με νερό => λιβάδια δεξιά και αριστερά
Συμπέρασμα: μαγεία η φύση και όνειρο, ο Ερμής έκθαμβος ΑΡΑ ο Οδυσσέας εγκαταλείπει ένα επίγειο παράδεισο και μια θεά που του προσφέρει τα πάντα
6. Συνάντηση Ερμής – Καλυψώ ( ο Οδυσσέας είναι στην παραλία και κλαίει )
Σκηνή φιλοξενίας: πρώτα τον φιλοξενεί και μετά θα μάθει το λόγο της επίσκεψής του
Το διαιτολόγιο των θεών : νέκταρ και αμβροσία
7. Λόγος του Ερμή:
Α. διπλωμάτης : ο Δίας με έστειλε, εγώ απλά εκτελώ εντολές, δεν θα ερχόμουν αλλίως τόσο μακριά
Β. η εντολή του Δία είναι απαραβίαστη (έμμεση απειλή)
Γ. η παρένθετη αφήγηση για τον Οδυσσέα που περιλαμβάνει την ιστορία μετά την Τροία (επιβράδυνση)
Δ. στην κατακλείδα του λόγου του ακολουθεί η εντολή
8. Η Καλυψώ απαντάει:
Α. προσφώνηση: οργή, θυμός, αγανάκτηση
Β. η ζήλεια είναι το κίνητρο των θεών (ανθρωπομορφισμός)
Γ. η θέση της δύσκολη γιατί τον έσωσε, τον έθρεψε, τον αγάπησε και ήθελε να του χαρίσει την αθανασία
Δ. στο τέλος όμως υποτάσσεται στη βουλή του Δία αλλά επιπλέον θα τον συμβουλεύσει για να γυρίσει με ασφάλεια
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.