Τρίτη, 20 Νοεμβρίου 2012

Διαγώνισμα Β'Γυμνασίου Γλώσσα Ενότητα 2η

Α) Κείμενο


Με την πάροδο των ετών παρατηρούμε ότι όλο και περισσότερες γυναίκες σ' όλα τα κράτη του κόσμου, της Ευρώπης και στη χώρα μας συμμετέχουν ενεργά στην αγορά εργασίας, διεκδικώντας επαγγελματική απασχόληση. Αυτό σημαίνει ότι, καθώς η μητέρα βρίσκεται πολλές ώρες στη δουλειά, η φροντίδα για το σπίτι και τα μέλη της οικογένειας απαιτεί αλλαγές: οι παραδοσιακοί ρόλοι αναθεωρούνται, οι ευθύνες μοιράζονται, όλοι χρειάζεται να αναλάβουν δουλειές, ώστε το σύστημα της οικογένειας να συνεχίσει να λειτουργεί αποτελεσματικά ως προς τις ανάγκες που υπάρχουν.
Οι γονείς αναγκάζονται να δουλεύουν ολοένα και περισσότερο σε εργασίες, που γίνονται σταδιακά όλο και πιο απαιτητικές. Οι συνθήκες των μεγαλουπόλεων δεν είναι ιδιαίτερα φιλικές για τους κατοίκους τους. Ο βιοπορισμός, πιθανόν, να εξαντλεί τους ανθρώπους και τις δυνάμεις τους. Η υπερένταση, οι συγκρούσεις και το άγχος αποτελούν καθημερινό μέρος της ζωής στη σημερινή εποχή. Έτσι, γυρίζουν στο σπίτι κουρασμένοι, χωρίς ψυχικά και σωματικά αποθέματα. Η ενασχόληση με τα παιδιά τους μετατρέπεται σε μια σειρά από ενέργειες ρουτίνας. Τα συναισθηματικά προβλήματα των εφήβων παίρνουν, συχνά, τη μορφή μπελά για τους γονείς, που προσπαθούν να τελειώσουν τη μέρα τους, χωρίς άλλες συγκρούσεις και βάσανα σαν εκείνα που αντιμετώπισαν στη δουλειά τους. Οι έφηβοι αισθάνονται ότι παραμελούνται και ότι τα προβλήματά τους μένουν χωρίς απάντηση, λύση ή και στήριξη από τους μεγάλους. Η άρνηση, η σιωπή, η αναβολή, η έλλειψη σεβασμού γεννούν προβλήματα που συσσωρεύονται και, όταν δεν αντιμετωπίζονται έγκαιρα και ουσιαστικά, οδηγούν τους εφήβους σε παραπτωματική συμπεριφορά.εικόνα
Ωστόσο, η επαγγελματική δραστηριότητα της μητέρας δεν είναι απειλητική για την ισορροπία και τη συνοχή της οικογένειας. Η εργαζόμενη μητέρα ενισχύει οικονομικά την οικογένεια, αλλά και η ίδια μέσα από τη δουλειά της αισθάνεται δραστήρια και πιο ολοκληρωμένη, κάτι που έχει θετική επίπτωση και στην ισορροπημένη σχέση με τα παιδιά της.
Γονείς: όταν τα πράγματα… δεν πάνε καλά, ενημερωτικό φυλλάδιο του ΥΠΕΠΘ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, 2000

Β) Ερωτήσεις
1) Γιατί η επαγγελματική δραστηριότητα της μητέρας δεν είναι απειλητική για την ισορροπία της οικογένειας;

2) α) Να συμπληρώσετε τα παρακάτω κενά:

Ένας συνηθισμένος τρόπος ανάπτυξης παραγράφου είναι η παρουσίαση στοιχείων -............................, από την Ιστορία ή από την καθημερινή μας ζωή. Άλλοι τρόποι είναι με σύγκριση -αντίθεση, .................................., ......................................... και ορισμό. Μερικές φορές αναπτύσσουμε την παράγραφό μας με ............................................... κάποιων από τους παραπάνω τρόπους.

β) Να σημειώσετε με Χ την τροπικότητα της υποτακτικής στις παρακάτω προτάσεις:

Ας ξεκινήσουμε, γιατί το πλοίο θα σαλπάρει!
Μακάρι να συνέλθει γρήγορα!
Ίσως να φτάσουμε πιο γρήγορα απ'αυτόν το δρόμο.
Σκέφτομαι να αλλάξω κούρεμα.
Ενδεχόμενο  -  Προτροπή - Απορία - Ευχή -  Προσταγή

3) α) Να συμπληρώσετε τον πίνακα με τους κατάλληλους τύπους του ρήματος "φεύγω" (στο β'ενικό πρόσωπο):
                                                             Οριστική   -       Υποτακτική  -   Προστακτική
Ενεστώτας                                 φεύγεις
Παρατατικός                              έφευγες
Αόριστος
Συντελεσμένος Μέλλοντας

β) Να κατατάξετε τα παρακάτω σύνθετα στην κατάλληλη στήλη του πίνακα:

ασθενοφόρο, καλότυχος, κοντόχοντρος, αγριάνθρωπος, βορειοανατολικό, νεροχύτης

παρατακτικά  -  προσδιοριστικά -  κτητικά  - αντικειμενικά

ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ

"Η μητέρα μου εργάζεται / η μητέρα μου δεν εργάζεται"

Επιλέγοντας όποια από τις δύο φράσεις θέλετε γράψτε ένα κείμενο δύο παραγράφων με τη μορφή ημερολογίου, όπου θα παρουσιάζετε τις σκέψεις σας σχετικά με τα πλεονεκτήματα αλλά και τις δυσκολίες που προκύπτουν από το γεγονός ότι η μητέρα σας εργάζεται ή όχι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.