Α. ΚΕΙΜΕΝΟ
ΣΩ: Ἀλλ’ ὅμως σὺ μὲ φής, ὦ Μέλητε, τοιαῦτα ἐπιτηδεύοντα
τοὺς νέους διαφθείρειν; Καίτοι ἐπιστάμεθα μὴν δήπου τίνες εἰσὶ νέων
διαφθοραί· σύ δὲ εἰπὲ εἴ τινα οἶσθα ὑπ’ ἐμοῦ γεγενημένον ἢ ἐξ εὐσεβοῦς
ἀνόσιον ἢ ἐκ σώφρονος ὑβριστήν. ΜΕΛ. Ἀλλὰ ναί, μὰ Δὶ’ ἐκείνους
οἶδα οὓς σῦ πέπεικας σοὶ πείθεσθαι μᾶλλον ἢ τοῖς γονεῦσι. ΣΩ. Ὁμολογῶ,
περί γε παιδείας· τοῦτο γὰρ ἴσασιν ἐμοὶ μεμεληκός. Περὶ δὲ ὑγιείας
τοῖς ἰατροῖς μᾶλλον οἱ ἄνθρωποι πείθονται ἢ τοῖς γονεῦσιν· καὶ ἐν ταῖς
ἐκκλησίαις γε πάντες δήπου οἱ Ἀθηναῖοι τὰ φρονιμώτατα λέγουσι
πείθονται μᾶλλον ἢ τοῖς προσήκουσιν. Οὐ γὰρ δὴ καὶ στρατηγοὺς αἱρεῖσθαι,
οὖς ἂν ἠγῆσθε περὶ τῶν πολεμικῶν φρονιμωτάτους εἶναι; Οὐκοῦν θαυμαστὸν καὶ τοῦτό σοι δοκεῖ εἶναι,
ἐμὲ τούτου ἕνεκα θανάτου ὑπὸ σοῦ διώκεσθαι, ὅτι περὶ τοῦ μεγίστου
ἀγαθοῦ ἀνθρώποις, περὶ παιδείας, βέλτιστος εἶναι ὑπὸ τινων προκρίνομαι;
Παράλληλο
κείμενο
ΛΑ.:Σοφός γάρ τοι σύ εἶ,ὦ Νικία.Άλλ΄ὅμως ἐγώ Λυσιμάχῳ τῷδε καί Μελλησίᾳ συμβουλεύω σέ μέν καί ἐμέ
περί τῆς παιδείας τῶν νεανίσκων χαίρειν ἐᾶν , Σωκράτη δέ τουτονί, ὅπερ ἐξ ἀρχῆς
ἔλεγον, μἠ ἀφιέναι· εἰ δέ καί ἐμοί ἐν ἡλικίᾳ ἦσαν οἱ παῖδες, ταὐτά ἄν
ταῦτ΄ἐποίουν.ΝΙ.:Ταῦτα μέν κἀγώ
συγχωρῶ·ἐάνπερ ἐθέλῃ Σωκράτης τῶν μειρακίων ἐπιμελεῖσθαι, μηδένα ἄλλον ζητεῖν.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΕΣ
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1) Ποια
κατηγορία διατυπώνει ο Μέλητος εις βάρος του Σωκράτη; (Μονάδες 2)
2) Με ποια επιχειρήματα στηρίζει ο Σωκράτης
την άποψή του ; (Μονάδες 2)
3) Ποιο
κοινό θεματικό σημείο υπάρχει ανάμεσα στα δύο κείμενα; (Μονάδες 2)
ΜΟΝΑΔΕΣ
6
Β.
ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΕΣ/ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΕΣ
1.
Να συμπληρώσετε τα
κενά των προτάσεων με τον κατάλληλο τύπο των λέξεων που βρίσκονται στην
παρένθεση : (τρείς λέξεις περισσεύουν) διαπιστευτήριο ,πίστωση,
εκλογικός, ανταγωνιστής, φορτίο
,ανάλογος , φόρτος,
℗
Δεν μπορείς να
ξέρεις τελικά τι θα αποφασίσει το
__________________ σώμα.
℗
Στην αναμέτρηση
αυτή θα συναντήσει πολλούς και ικανούς____________________.
℗
Ξένοι πρεσβευτές
υπέβαλαν τα__________________________τους στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.
℗
Δεν παρευρέθηκε ο Υπουργός λόγω
____________________εργασίας.
ΜΟΝΑΔΕΣ
2
2.
Να σχηματίσετε σύνθετες
λέξεις αρχαίας ελληνικής με τα
συνθετικά που σας δίνονται
℗
Εἷς+λόγος (ουσιαστικό)______________________________________
℗
Φιλῶ+τέχνη(επίθετο)_________________________________________
℗
ὕδωρ+φέρω(επίθετο)__________________________________________
℗
τάξις +ἄρχω(ουσιαστικό)______________________________________
ΜΟΝΑΔΕΣ 2
Γ.ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1)
Να
συμπληρώσετε τα κενά των παρακάτω προτάσεων με τον κατάλληλο τύπο των λέξεων
που βρίσκονται στην παρένθεση :
@ ὁ δῆμος εἵλετο τόν________________(πατήρ)αὐτοῦ
στρατηγόν.
@ Σέβου τόν
_______________________(εὐγενής) γείτονα.
@ Ἠρωτήθη______________________(τίς,δοτική
πληθυντικού ερωτ.αντ.)διαφέρουσιν οἱ πεπαιδευμένοι τῶν ἀπαιδεύτων.
@ ἐλπίς κακοῦ ____________________(κέρδος) ἀρχή
ζημίας.
@ ὁ Ὀδυσσεύς ἐπλανᾶτο διά τοῦ_______________________πόνου
(εὐρύς)
ΜΟΝΑΔΕΣ
2,5
2) Να
μεταφέρετε τους παρακάτω ρηματικούς τύπους εκεί που σας ζητείται
§ Γράφομαι
:______________________________( γ΄ ενικό υποτακτικής αορίστου).
§ Διώκω:___________________(β΄
πληθυντικό θηλυκού γένους ευκτικής παρακειμένου).
§ Κελεύω:___________________(β΄
ενικό προστακτικής αορίστου) .
§ Φυλλάττομαι:_________________(γ΄ενικό
προστακτικής ενεστώτα).
§ Πράττω:____________________(γ΄πληθυντικό
ευκτικής μέλλοντα).
ΜΟΝΑΔΕΣ
2,5
Δ.ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΕΣ
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1)
Να γράψετε
τα υποκείμενα των ρημάτων και
των απαρεμφάτων καθώς και τη δοτική
προσωπική , όπου υπάρχει.
§ Τῷ μέν Σόλωνι συνέβη τελευτῆσαι τον βίον .
§ Δίκαιόν ἐστίν τοῦς έπιορκοῦντας κολάζεσθαι
ΜΟΝΑΔΕΣ
2,5
2)Οι υπογραμμισμένες λέξεις στις παρακάτω προτάσεις
είναι ομοιόπτωτοι προσδιορισμοί. Βρείτε
ποιόν όρο προσδιορίζουν και χαρακτηρίστε τους(παράθεση, επεξήγηση,
επιθετικός , κατηγορηματικός)
§ Οἱ φρόνιμοι ἄνθρωποι εὐδαίμονες
εἰσί.
§ Ὁ κοινός ἰατρός θεραπεύσει σε, χρόνος.
§ Ὁ Σόλων ,νομοθέτης τῶν Άθηναίων, εἰς
Αἴγυπτον ἔπλευσεν.
§ Πᾶσαν την ἀλήθειαν ὑμῖν ἐρῶ.
§ Ὁ βασιλεύς ἐφόρει χιτῶνα ποδήρη
καί πορφυροῦν.
ΜΟΝΑΔΕΣ
2,5
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.