Πέμπτη 14 Ιουνίου 2012

Γλώσσα Θέματα Εξετάσεων Ιουνίου


ΓΡΑΠΤΕΣ ΠΡΟΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΜΑΙΟΥ- ΙΟΥΝΙΟΥ

Αυτή η μαγική εικόνα
  Στην Ελλάδα η τηλεόραση κάνει τα πρώτα της βήματα το 1966, με ένα κανάλι, και λίγα νοικοκυριά θα νιώσουν τη μαγεία του «σπιτικού κινηματογράφου».
   Από την εποχή της παρεΐστικης τηλεθέασης στα καφενεία και στα σπίτια φίλων έως σήμερα, την πολυκαναλική κοινωνία, πολλά έχουν αλλάξει· κυρίως έχει αλλάξει η σχέση μας με αυτό το μέσο που οι ειδικοί το αποκαλούν το κατεξοχήν Μέσο Μαζικής Επικοινωνίας ή Ενημέρωσης.
  Σήμερα, όλα σχεδόν τα νοικοκυριά στις δυτικές χώρες έχουν τουλάχιστον μία τηλεόραση, ενώ πολλά πλέον διαθέτουν και δύο και τρεις τηλεοπτικές συσκευές, διασκορπισμένες σε διάφορα δωμάτια του σπιτιού… (Μήπως σας θυμίζει κάτι αυτό;)
  Αυτό και μόνο το γεγονός δείχνει πόσο πολύ έχει εισβάλει στη ζωή μας μια οικιακή συσκευή, η οποία όχι μόνο μας ψυχαγωγεί, αλλά μας πληροφορεί, μας μαθαίνει, μας δείχνει πώς θα είμαστε στον αφρό των ημερών.
  Εμείς, πιστοί απέναντί της, της αφιερώνουμε τουλάχιστον δύο ώρες τη μέρα, αφού τη θεωρούμε το σημαντικότερο μέσο ψυχαγωγίας, αφού οι εκπομπές της γίνονται σημείο αναφοράς, αφού τα πρόσωπά της γίνονται δικά μας.
   Και όμως, αυτός ο κόσμος, ο βουτηγμένος στην απέραντη απελπισία ή στην ανεξήγητη αισιοδοξία και τρέλα, εξακολουθεί να μην είναι ο αληθινός, ο δικός μας κόσμος. Εξακολουθεί να είναι ένας κόσμος όπου εμείς δεν έχουμε παρά μόνο ένα μέσο αντίδρασης και άρνησης, το ζάπινγκ και το μαύρισμα της οθόνης.
   Για να μην έχουμε λοιπόν «Έγχρωμη ΤV, ασπρόμαυρη ζωή», ας μετατρέψουμε αυτό το μαγικό κουτί σε εργαλείο γνώσης και γνωριμίας με τον Άλλο, τον Κόσμο έξω και γύρω από εμάς.
Χρύσα Παϊδούση, περ. «Ερευνητές», εφημ. Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 23/11/2002


ΘΕΜΑΤΑ

Α1. Ποια θέση έχει καταλάβει η τηλεόραση στη ζωή μας σύμφωνα με το κείμενο;
(1,5 μονάδες)
Α2. Να δώσετε έναν άλλο τίτλο στο απόσπασμα ανάλογα με το περιεχόμενό του.
(1 μονάδα)
Β.  Να αναπτύξετε τη θεματική πρόταση που ακολουθεί σε μία παράγραφο (80 – 100 λέξεων) χρησιμοποιώντας συγκεκριμένα παραδείγματα: « Η τηλεόραση όχι μόνο μας ψυχαγωγεί, αλλά μας πληροφορεί, μας μαθαίνει, μας δείχνει πώς θα είμαστε στον αφρό των ημερών».
(2,5 μονάδες)
Γ1. Στις παρακάτω προτάσεις να εντοπίσετε τα υποκείμενα και τα αντικείμενα των ρημάτων :
α. Στην Ελλάδα η τηλεόραση κάνει τα πρώτα της βήματα το 1966.
β. Εμείς, πιστοί απέναντί της, της αφιερώνουμε τουλάχιστον δύο ώρες την ημέρα.
(1 μονάδα)

Γ2.  Στις παρακάτω προτάσεις να βρείτε το χρόνο, τη χρονική βαθμίδα και το ποιόν της ενέργειας των υπογραμμισμένων ρημάτων:
α. Πολλοί πλέον διαθέτουν και δύο και τρείς τηλεοπτικές συσκευές.
β. Λίγα νοικοκυριά θα νιώσουν τη μαγεία του «σπιτικού κινηματογράφου».
γ. Κυρίως έχει αλλάξει η σχέση μας με αυτό το μέσο.
δ. Ας μετατρέψουμε αυτό το μαγικό κουτί σε εργαλείο γνώσης.
ε. Οι εκπομπές της γίνονται σημείο αναφοράς.
(1,5 μονάδες)
Δ. Να δημιουργήσετε πέντε σύνθετες λέξεις χρησιμοποιώντας ως α’  συνθετικό τις λέξεις πολύς, παν, α- , επί και ως β’ συνθετικό τις λέξεις όλεθρος, όροφος, ομαλός, όνομα, οδύνη.
(2,5 μονάδες)
Ε. Ως συμβούλιο της τάξης να γράψετε μια επιστολή διαμαρτυρίας προς τους διευθυντές των σημαντικότερων τηλεοπτικών σταθμών, περιγράφοντας την αρνητική πλευρά των τηλεοπτικών προγραμμάτων και προτείνοντας τρόπους βελτίωσής τους. (περίπου δύο με τρείς παραγράφους)
(10 μονάδες)
Να απαντήσετε σε όλα τα θέματα στην κόλλα αναφοράς
                                                                                                                           

                                                                                                                                                                                                                                                                                                   
                                                                                                                                                                                                                                          

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.