Τα έπη είναι λαϊκά αφηγηματικά τραγούδια.
- Ο Όμηρος έχει δεχτεί επιδράσεις από τα λαϊκά αφηγηματικά τραγούδια. Μάλιστα συναντούμε στοιχεία γνωστά από τα μεσαιωνικά και νεότερα δημοτικά τραγούδια, όπως ο τυπικός αριθμός τρία, το τρίτο και καλύτερο, το στοιχείο του αδυνάτου, το θέμα των άστοχων ερωτημάτων, οι αιτιολογικοί μύθοι κ.α.
- Η ομηρική παρομοίωση, εικονιστικό εκφραστικό μέσο, που βοηθά τον ποιητή να ενεργοποιήσει την οπτική φαντασία των ακροατών. Έτσι, στην Ιλιάδα (Ε 87-91) ο Αχιλλέας ορμά και οι Τρώες " πως τα άλλα ψάρια, σύντας δέλφινας τρανός τα κυνηγήσει, σε κόρφο τρέχουν καλολίμανο και στις γωνιές σμαριάζουν ολότρομα, τι τρώει αχόρταγος όσα βρεθούν μπροστά του, όμοια και οι Τρώες μες του Σκάμαντρου το ρέμα στριμώχνονταν κάτω απ' τους όχτους.... (Μετάφρ. Ν. Καζαντζάκη -Ι. Κακριδή) Στο παράδειγμα η παρομοίωση τονίζει και εικονοποιεί τον πανικό των Τρώων και παράλληλα ποικίλλει τη διήγηση, καθώς στην περιγραφή της μάχης εισάγονται αναπάντεχα εικόνες από τον κόσμο της φύσης.
- χρήση λογότυπων και στερεότυπων λέξεων και φράσεων.
- ομηρικές επινοήσεις, όπως το ταξίδι του Τηλεμάχου στην Σπάρτη και την Πύλο(Οδύσσεια), ο δανεισμός των όπλων του Αχιλλέα, ίσως και ολόκληρο το επεισόδιο του θυμού (Ιλιάδα).
- παραλείψεις που είτε δεν εξυπηρετούν το ποιητικό σχέδιο του Ομήρου, είτε στοιχεία που αν μνημονεύονταν θα δυσφήμιζαν τον ένα ή τον άλλο ήρωα. Παράδειγμα:πουθενά ο Όμηρος δεν μνημονεύει τον βιασμό της Κασσάνδρας από τον Αίαντα τον Λοκρό, ούτε την απροθυμία του Οδυσσέα να συστρατευτεί εναντίον της Τροίας (μόνο ένας υπαινιγμός στο ω 119 στης Οδύσσειας, χωρίς να λέγεται ότι για να αποφύγει τον πόλεμο ο ήρωας προσποιήθηκε τον τρελό και ότι τον ξεσκέπασε ο Παλαμήδης), ούτε τον Παλαμήδη από το Άργος, σημαντικό ήρωα, αδικοσκοτωμένο από τον Οδυσσέα και τον Διομήδη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.