ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
Στην Αρχαία ελληνική το άρθρο, το ουσιαστικό, το επίθετο, η αντωνυμία και η μετοχή σχηματίζουν τύπους που λέγονται πτώσεις. Γι' αυτό τα πέντε αυτά κλιτά μέρη του λόγου λέγονται πτωτικά.
Οι πτώσεις στην αρχαία ελληνική γλώσσα είναι πέντε:η ονομαστική, η γενική, η δοτική, η αιτιατική και η κλητική.
ΕΙΔΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ
1) Η ασυναίρετη ονομαστική, αιτιατική και κλητική των πτωτικών, όταν τονίζεται στη λήγουσα, κανονικά παίρνει οξεία:
- ὁ ποιητής, τὸν ποιητήν, ὦ ποιητά
- οἱ ποιηταί, τοὺς ποιητάς, ὦ ποιηταί
- ἡ φωνή, τὴν φωνήν, ὦ φωνή
- αἱ φωναί, τάς φωνάς, ὦ φωναί
Παίρνουν περισπωμένη αντίθετα με τον κανόνα, αν και δεν προκύτπουν από συναίρεση:
α) οι μονοσύλλαβοι τύποι της ονομαστικής, αιτιατικής και κλητικής που έχουν χαρακτήρα ι, υ, (ου, αυ):
- ὁ κῖς, τὸν κῖν, ὤ κῖ - τοὺς κῖς ( =το σκουλήκι του ξύλου και του σιταριού, πηγή:Λεξικό Hofmann).
- ἡ δρῦς, τὴν δρῦν, ὦ δρῦ -τὰς δρῦς (=η βελανιδιά)
- ὁ βοῦς, τὸν βοῦν, ὦ βοῦ - τοὺς βοῦς (=το βόδι)
- ἡ γραῦς, τὴν γραῦν, ὦ γραῦ (=η γριά)
- τοὺς ἰχθῦς ( ὁ ἰχθύς, τοῦ ἰχθύος, =το ψάρι)
- τὰς κλιτῦς (ἡ κλιτύς, τῆς κλιτύος, = η κατηφόρα, πλευρά λόφου)
- τὰς Ἐρινῦς (ἡ Ἐρινύς, τῆς Ἐρινύος = η θεότητα - τιμωρός των κακών πράξεων, η κατάρα)
- τὸ πῦρ (τοῦ πυρός), ὦ πῦρ (=η φωτιά)
- τὸ οὖς (τοῦ ὠτός), ὦ οὖς (= το αυτί)
- ἡ γλαῦξ, ὦ γλαῦξ
- ὦ βασιλεῦ (ὁ βασιλεὺς)
- ὦ βαφεῦ (ὁ βαφεὺς)
- ὦ γονεῦ (ὁ γονεὺς)
2) Η μακροκατάληκτη γενική και δοτική των πτωτικών, όταν τονίζεται στη λήγουσα, παίρνει περισπωμένη:
- τοῦ ποιητοῦ, τῷ ποιητῇ, τῶν ποιητῶν, τοῖς ποιηταῖς
- τῆς φωνῆς, τῇ φωνῇ, τῶν φωνῶν, ταῖς φωναῖς
- αὐτοῦ, αὐτῆς, αὐτῷ, αὐτῇ, αὐτῶν, αὐτοῖς, αὐταῖς
Φυλάσσει σε όλες τις πτώσεις τον ίδιο τόνο που έχει η ονομαστική του ενικού και στην ίδια συλλαβή:
- ὁ λεώς, τοῦ λεώ, τῷ λεῴ
- λέων, λέοντος, λέοντες, ΑΛΛΑ λεόντων (όταν η λήγουσα είναι μακρόχρονη, η προπαραλήγουσα δεν τονίζεται)
- ἄρρην, ἄρρενος, ἄρρενες ΑΛΛΑ ἀρρένων
- ἕκαστος, ἕκαστον, ἕκαστοι ΑΛΛΑ ἑκάστου, ἑκάστων, ἑκάστους
- ὁ λύων, τοῦ λύοντος, οἱ λύοντες ΑΛΛΑ τῶν λυόντων
- οἱ ἐτησίαι (=τα μελτέμια, από άχρηστο ενικό ὁ ἐτησίας), τῶν ἐτησίων
- ἡ φλόξ, τῆς φλογός, τῇ φλογὶ - τῶν φλογῶν, ταῖς φλοξὶ
- τῶν δᾴδων, τῶν θώων, τῶν ὤτων, τῶν παίδων, τῶν Τρώων, τῶν φώτων
4) Η λήγουσα που προέρχεται από συναίρεση, όταν τονίζεται, κανονικά παίρνει περισπωμένη:
- (τιμάω) τιμῶ, (τιμάων) τιμῶν, (ἐπιμελέες) ἐπιμελῆς
- (ἑσταώς) ἑστώς, (κληίς, κλῄς) κλείς
- (σοφὸς) πάνσοφος
- (πόλις) ἀκρόπολις, μεγαλόπολις
- (πῆχυς) εἰκοσάπηχυς
- (ἐλθὲ) ἄπελθε
- (δὸς) ἀπόδος
- (φρὴν) ὁ μεγαλόφρων, τὸ μεγαλόφρον
ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΝΙΣΜΟ ΤΩΝ ΣΥΝΘΕΤΩΝ
Α) Τα σύνθετα και παρασύνθετα ουσιαστικά σε -α, -η, -μος, -ευς, -της, -τηρ , τονίζονται στη λήγουσα, όπως και τα αντίστοιχα απλά:
- (φορά) μισθοφορά, ἐκδορά, προσλαλιά ___σε -α
- (βολή) ἀποβολή, διακοπή, συγγραφή ___ σε -η
- (λογισμὸς) συλλογισμός, περισπασμός, συναγερμός ___σε -μος
- (βασιλεὺς) ἀντιβασιλεύς, ἀρχιερεύς, διαβολεύς __σε -ευς
- (ἀγωνιστὴς) ἀνταγωνιστής, πρωταγωνιστής, συμμαθητής __σε της
- ἀμελής (-ές), ἐλλιπής, εὐπρεπής, θεοφιλής, συμμιγής, εὐγενής, εὐειδής, ἀβαθής
- ἀν -άντης (=ανηφορικός) ουδέτ. ἄναντες, (το β' συνθετικό από το ἄντα, επίρρημα =απέναντι, από την πρόθεση ἀντὶ) έτσι και : κατάντης (=κατηφορικός) προσάντης (=που υψώνεται απέναντι)
- αὐτ-άρκης, ουδέτερο τὸ αὔταρκες
- εὐ -ήθης, τὸ εὔηθες, συν -ήθης, τὸ σύνηθες
- ξιφ -ήρης, τὸ ξιφῆρες, ποδήρης, τὸ ποδῆρες
- εὐ -μήκης, τὸ εὔμηκες, οὐρανο -μήκης, τὸ οὐρανόμηκες
- δυσ-ώδης, τὸ δυσῶδες, εὐώδης, τὸ εὐῶδες
- εὐ -μεγέθης, τὸ εὐμέγεθες
- ἀν -αλήθης, φιλ -αλήθης, τὸ ἀνάληθες, τὸ φιλάληθες
- (ἀπο -δείκνυμι) ἀποδεικτικός, ἀποδεικτική, ἀποδεικτικόν
- (ἐπι -τίθεμαι) ἐπιθετικός, -η, -ον
- (προ -τρέπω) προτρεπτικός, -η, -ον
- (συν -βουλεύω) συμβουλευτικός, -η, -ον
1) όσα σημαίνουν κάτι που μπορεί να γίνει τονίζονται στη λήγουσα και είναι τρικατάληκτα:
- (ἀνέχομαι) ἀνεκτός, -η, -ον
- (διαβαίνω) διαβατός, -η, -ον
- (διαλύω) διαλυτός, -η, -ον
- (ἐξαιρῶ) ἐξαιρετὸς, -η, -ον (=που μπορεί να εξαιρεθεί)
- (ἐπαινῶ) ἐπαινετὸς, -η, -ον
- (διαλύω) διάλυτος, -τος, -τον (=διαλυμένος)
- (διαχέω) διάχυτος, -τος, -τον
- (ἐξαιρῶ) ἐξαίρετος, -τος, -τον (=που έχει εξαιρεθεί, διαλεγμένος)
- (περιρρέω) περίρρυτος, -τος, -τον
- (ἀ + βατὸς) ἄβατος, -ος, -ον, (δυσ -βατὸς) δύσβατος
- (ἡμι + βρωτὸς) ἡμίβρωτος
- (θεὸς + ἐλατὸς από το ρήμα ἐλαύνω) θεήλατος
- (αὐτὸς + κινητὸς) αὐτοκίνητος
- (ἕτερος + κινητὸς) ἑτεροκίνητος
- (δια -βαίνω) διαβατέος
- (ἀπο -δείκνυμι) ἀποδεικτέος
- (ἀπο -δίδωμι) ἀποδοτέος
- (ἐπι -τρέπω) ἐπιτρεπτέον
- (κατα - βάλλω) καταβλητέον
- καθ-αιρῶ) καθαιρετέον
1) όσα έχουν παθητική ή αμετάβατη σημασία προπαροξύνονται:
- αὐτό -γραφος (=που γράφτηκε απ' αυτόν τον ίδιο)
- πρωτό -τοκος (=που γεννήθηκε πρώτος)
- αύτό -μολος (=που ήρθε ο ίδιος, μόνος του)
- ἰσόρροπος (=που ρέπει εξίσου και πορς τα δύο μερη)
- λογο-γράφος (=που γράφει λόγους)
- λιθο -βόλος (=που ρίχνει πέτρες)
- οἰνο -χόος (=που χύνει κρασί)
- πρωτο-τόκος (=που γέννησε πρώτη φορά)
- σιτο -φάγος (=που τρώει σιτάρι)
- κυν-ηγός
- ναυ-πηγός
- στρατ-ηγός
- παιδ-αγωγός
- ἀργυρ-αμοιβός
- ἱππο -βοσκός
- ψυχο -πομπὸς
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.