Κυριακή, 22 Απριλίου 2012

Έρμαν Έσε - Ο λύκος

Τα βιογραφικά στοιχεία του συγγραφέα μπορείτε να τα δείτε εδώ

Επίσης δείτε κάποια στοιχεία για το έργο του εδώ

Το απόσπασμα του σχολικού βιβλίου προέρχεται από το βιβλίο του συγγραφέα " Η πόλη των ξένων στο νότο"
Αφόρμηση
Αν θα παρομοιάζαμε έναν άνθρωπο με λύκο, ποια χαρακτηριστικά του θα μας οδηγούσαν στο συγκεκριμένο ζώο;

1η ενότητα :1η παράγραφος: ο παγετός


  • ποιοι υφίστανται τις συνέπειες του παγετού;
  • ποια ρήματα χρησιμοποιεί για τα βουνά και το φεγγάρι;

προσωποποίηση : λειτουργία > ζωντάνια, παραστατικότητα
  • πότε αφηγείται και πότε περιγράφει; Η αφήγηση στηρίζεται στο ρήμα, η περιγραφή στο επίθετο
  •  που έχουμε περιγραφή και που αφήγηση στην πρώτη παράγραφο
  • τι μας χρειάζεται η περιγραφή
2η ενότητα: 2η + 3η παράγραφος : η αγέλη των ζώων
  •  αντιθέσεις (άλλα ζώα – λύκοι, μέρα – νύχτα)
  • εικόνες (εντοπίζουμε τις ακουστικές εικόνες του κειμένου που έχουν να κάνουν με το χαρακτηριστικό ήχο των λύκων)
  • ποια πορεία ακολουθεί η ιστορία μας (άψυχα- ζώα – αγέλη λύκων)
  • κλιμάκωση: ο συγγραφέας ακολουθεί μια τέτοια πορεία για να επικεντρωθεί τελικά στον ήρωά του.

3η ενότητα: 4η + 5η παράγραφος: ένα μικρό τμήμα απομακρύνεται



  • κλιμάκωση (αγέλη λύκων – ένα τμήμα – τρεις λύκοι – ένας λύκος) 
  • αποτέλεσμα κλιμάκωσης: κλιμακώνει το ενδιαφέρον των αναγνωστών, κλιμακώνει την αγωνία, προοικονομεί το τέλος
  • ο λύκος θα επιζήσει;
Προοικονομία: τεχνική με την οποία ο συγγραφέας προετοιμάζει τις επόμενες σκηνές
Προσήμανση: τεχνική με την οποία ο συγγραφέας μας αφήνει να καταλάβουμε τι θα συμβεί στο τέλος
  •  το τελευταίο κομμάτι της τέταρτης παραγράφου χωρίς να διαβάζουμε τη λέξη λύκος. Θα μπορούσε αυτό το απόσπασμα να αναφέρεται σε έναν άνθρωπο;
  • στόχος του συγγραφέα να παρουσιάσει το λύκο σαν έναν δραπέτη πεινασμένο που κλέβει για να επιβιώσει.

4η ενότητα: 6η + 7η παράγραφος: η καταδίωξη


Όσο προχωράμε τόσο γίνεται πιο σίγουρο το τέλος. Στόχος δεν είναι η έκπληξη αλλά η ένταση της αγωνίας

  •  συγκρίνουμε τις παραγράφους της καταδίωξης με την 1η παράγραφο, που έχουμε μεγαλύτερες προτάσεις; (καταδίωξη: μικρές προτάσεις, κοφτός λόγος, αγωνία, ένταση)
  • μορφή και περιεχόμενο πηγαίνουν μαζί
  • το φεγγάρι αλλάζει χρώμα. Γιατί;

5η ενότητα: 8η + 9η παράγραφος : ο θάνατος του λύκου
  • ποια στάση κρατούν οι άνθρωποι; Πόσο δικαιολογημένη είναι;
  • Ποια στάση κρατά ο συγγραφέας; Δηλώνεται; Ο τρόπος που αντιμετωπίζει το λύκο σε όλο το αφήγημα, οι περιγραφές του, τα επίθετα που χρησιμοποιεί, το τέλος που δείχνει την αδιαφορία των κατοίκων , μας αφήνουν να καταλάβουμε την στάση του Έσσε.

Σύνθεση


  • Ποια συναισθήματα μας άφησε η ιστορία του λύκου;
  • Πώς ο συγγραφέας προσπάθησε να μας καθοδηγήσει;

Ερωτήσεις


  • Ποιες φράσεις προσημαίνουν το θάνατο του λύκου;
  • Βρείτε στη 5η παράγραφο τις περιγραφές και τη λειτουργία τους
  • Γιατί ο σεβασμός των νεκρών αποτελεί στοιχείο πολιτισμού;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.